Παρασκευή 4 Μαρτίου 2011

Η Ιστορία,το Καρναβάλι,το Άκτιο και ο Βερέμης...

Πως έχουμε καταφέρει να θάψουμε τόσο καλά ότι έγινε στην ευρύτερη περιοχη για αιώνες...


Μια τεράστια απορία που έχει όποιος ξέρει τα βασικά από Αγρίνιο είναι γιατί σε μια πόλη 100 χιλιάδων κατοικων δεν υπάρχει Καρναβάλι.Η απάντηση δεν είναι και τόσο πρόφανής.Το Αγρίνιο ηταν  παραδοσιακά μια πόλη που οι κάτοικοί της δεν απογράφονταν καν εδώ.Πολίτες από την Ήπειρο,την Ευρυτανία και αλλού προτιμούσαν με την πρώτη ευκαιρία να φεύγουν για διακοπές, για απογραφές,για εκλογές.Μετά, ένα μεγάλο κομμάτι της πόλης ήταν οι εργαζόμενοι κυρίως στον καπνό που μόλις ερχόταν η Παρασκευή το απόγευμα την κοπάναγαν για το χωριό τους.Παρομοίως και οι υπάλληλοι από άλλα μέρη,ειδικότερα το καλοκαίρι που όλοι φρόντιζαν να έχουν μια πρόσβαση σε κάποια θάλασσα.Συνήθειες όπως το κλείσιμο των μαγαζιών το καλοκαίρι είναι κληρονομιά από αυτές τις συμπεριφορές.Ανάλογα και το μεσημεριανό πιώμα -που ξεπερνά στην πόλη το βραδινό- είναι κληρονομιά από τους καπνεργάτες που έκαναν το διάλειμμά τους το μεσημέρι και έπρεπε να ξαναγυρίσουν στη δουλειά μέχρι το βράδυ.Ε, εκμεταλλευόταν τη μια κενή ώρα πίνοντας κανα ούζο(ή πολλά ούζα) πριν την πέσουν για κανα μισάωρο.
Είναι κι αυτή μια άποψη...
Κι αυτή είναι επίσης μια άποψη...
Αυτές οι συμεπριφορές υποτιμήθηκαν και μπήκαν "κάτω από το χαλί" για την πολη, παρόλο που θα μπορούσαν να εξηγήσουν πολλά.Η μη συνοχή όμως της πόλης σε πλήθος θεμάτων έφερε και τη μη συνοχή στο ξεφάντωμα και τη διασκέδαση.Ακόμη και στα χρυσά χρόνια της νύχτας του Αγρινίου, όταν όλος ο κόσμος έβγαινε,τα μασκέ πάρτυ και το καρναβαλικό έθιμο ήταν υποβαθμισμένα.Είναι χαρακτηριστικό ότι στον καιρό της κρίσης,φέτος,αναβίωσαν έθιμα με σεξουαλικά υπονοούμενα και με βωμολοχιες που είχαμε να τα δούμε πολλά χρόνια στην πόλη.Ανάλογα την τσικνοπέμπτη δεκάδες μαγαζιά ψήναν έξω από το χώρο τους,κάτι  που δεν γινόταν επί δεκαετίες.Και τώρα πριν την καθαροδευτέρα βλέπεις προγραμματισμένα τουλάχιστον 15 πάρτυ στο κέντρο της πόλης.Τι άλλαξε;Η διάθεση για διέξοδο,αλλά και η περιρρέουσα ατμόσφαιρα της ανατροπής των πάντων...
Γιατί να θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς πρέπει να πούμε ότι ο παράγοντας των Χριστιανικών Ενώσεων και ο υπόγειος συντηρητισμός της πόλης δεν μπορει να φανεί από κάποιον που δεν ξέρει.Στο φινάλε σαν οντότητα το Αγρίνιο έχει δυνατό αντεξουσιαστικό κίνημα,δυνατό αριστερό κομμάτι και ο ίδιος ο δήμος δεν πέρασε ποτέ στα χέρια της συντηρητικής παράταξης!Ναι, αλλά παράληλα μέχρι τα τέλη του '80 το Αγρίνιο είχε περιπου 10 χιλιάδες κόσμο γραμμένο στις Χριστιανικές Ενωσεις....Η παραδοξότητα δε αυτή είναι ακόμα μεγαλύτερη αν σκεφτείς ότι υπάρχει κληροδότημα στο κέντρο της πόλης που θα γινόταν ορφανοτροφείο αν δεν έπρεπε να δώσει την τελική έγγριση ο επικεφαλής...της μασονικής στοάς της πόλης που δεν ήταν κάποιος κρυφός και καταχθόνιος αλλά ενεργό μέλος της κοινωνίας με ονοματεπώνυμο!Αυτά είναι γνωστά και καταγεγραμμένα.Πότε όμως ανατράπηκαν και πότε μπήκαν "κάτω από το χαλί";Άγνωστο.Οι απόψεις διίστανται.Φαίνεται όμως ότι με κάποιο μαγικό τρόπο όλα αυτά έχουν διαγραφεί από τη μνήμη μας και κάποια δυνατή εξουσία έχει φροντίσει να επιβάλει το λόγο της.Θυμίζω ότι στο Αγρίνιο εκτός από ανύπαρκτο Καρναβάλι έχουμε και το προνόμιο να είμαστε η πόλη που δεν προβλήθηκε ποτέ ο Κώδικας Ντα Βίντσι αλλά και ο Τελευταίος Πειρασμός.
Η κρυφή μας Ιστορία ή αν θέλετε η "Ιστορία πάνω στην Ιστορία" έχει και άλλες παραμέτρους νεότερες.Στον Μεσοπόλεμο,στην Κατοχή,στο δωσιλογισμό,στην Αντίσταση.Και συμβαίνει και αλλού.
Για παράδειγμα έχουμε το γεγονός που άλλαξε τον αρχαίο κόσμο στο Άκτιο και δεν υπάρχει ούτε πέτρα για να το θυμίζει.Εκεί ο ρωμαϊκός κοσμος διέλυσε τον αποστάτη Αντώνιο και την Κλεοάτρα και κυριάρχησε στη περιοχή.Ισως η ιστορική μας συνέχεια δεν μας επιτρέπει να δούμε ότι μετά από αυτό οι πόλεις μας αδειάσαν,οι Οινιάδες ερημώθηκαν και εποικίστηκε με τη βία (με δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους) η Νικόπολη...
Τα ίδια πάνω κάτω και με το Μεσλόγγι.Στο "1821" του Σκάι ειπώθηκε κάτι που όλοι το ξέραμε και δεν το λέγαμε.Ότι οι πλειοψηφία των πολιορκημένων και των πολεμιστών ήταν Σουλιώτες.Αλλά μόλις το είπε ο Βερέμης οι σημερινοί Μεσολογγίτες τρελάθηκαν γιατί λέει υποβαθμίζεται ο αγώνας και η κλορονομιά τους...Κι όμως άκουσα τον Τατσόπουλο να λέει 15 φορές ότι χωρίς το Μεσολόγγι η υπόθεση της Εθνεγερσίας δεν είχε τύχη.Ναι,αλλά για πιο Μεσολόγγι;Αυτο που ξέρουμε ή εκείνο που αποκαλύπτει ο ίδιος ο Βύρων με τα γραπτά του;Μην ξεχνάτε ότι ακόμα και το Αγρίνιο για δεκαετίες ήταν μοιρασμένο σε Βραχωρίτες και Σουλιώτες που σκοτώνοντας μεταξύ τους,αλλά που επιμελώς φροντίζουμε να μην θυμόμαστε το γιατί...Θυμάται κανείς γιατί;
Από μια παλιά λιτανεία για να βρέξει...
Νομίζω ότι έδωσα λίγη τροφή για σκέψη,άλλωστε αυτός είναι ο ρόλος του μπλογκ.Πολλοί φίλοι ακόμα αναρωτιούνται για πράγματα που έχουν πια περάσει 40 χρόνια και πλέον και οι απαντήσεις δεν είναι και τόσο προφανείς.Το θέμα λοιπόν ειναι αν θα βρεθεί κανείς να γράψει την ιστορία του τόπου όπως αυτή είναι.Η απάντηση είναι ότι θα βρεθεί αλλά χρειάζονται πολλά χρόνια.Μην ξεχνάμε ότι υπάρχουμε μόλις 180 χρόνια και ακόμα δεν έχουμε καταγράψει τη αληθινή ιστορία του τι έγινε στον Εμφύλιο μεταξύ μας.Που να ανασύρουμε και την Ιστορία μας χωρίς το βάρος και την αγωνία μήπως και τελικά δεν είχαμε αδιάλειπτα 3 χιλιάδες χρόνια Ιστορίας...Θέλει κόπο,χρόνο και άντερα.